Jeśli tylko zapragniesz, świat Raashtram stoi przed Tobą otworem. Może zechcesz zostać mym Władcą? Nie obawiaj się, jeśli władza to nie to czego szukasz, to możesz przewodzić szlacheckiej rodzinie, prowadzić lokalny biznes, albo może... poszukasz miłości? Jeśli to za mało to mój brat próbuje imponować kobietom swymi wyczynami i przygodami, więc możesz jego wysłuchać.
Och... wybacz o Pani
Twa uroda onieśmiela nawet tak dzielnego rycerza, jak ja. Chcesz posłuchać o mych wyczynach? A może sama poszukujesz przygody? Moja siostra opowiada o spokojnym życiu poświęconym rodzinie i pracy, ale dla mnie życie to przygody! Odkrywanie nowych stworzeń, badanie każdego zakamarka Raashtram i świata poza nim! Walka z piratami, potworami i innymi stworami, które zagrażają tym ziemiom! Nie zwlekajmy dłużej, znalazłem już idealne miejsce na naszą wspólną przygodę.
Tworząc Kartę Postaci macie prawo wyboru do jakiej grupy należy Wasza postać. Naturalnie im wyżej ma się klasyfikować, tym bardziej będziecie musieli się postarać.
Z wyższymi grupami zamożności przychodzą różne przywileje, ale także i zagrożenia oraz niebezpieczeństwa.
Musicie być świadomi wyboru i tego, że miejsce w społeczeństwie, które wybraliście, nigdy nie jest permanentne.
To do jakiej kasty należycie najczęściej jest dostrzegalne gołym okiem - to, co ubieracie, w jakim stanie są wasze dłonie itp. Oczywiście bywają wyjątki, ale wtedy możecie opisać je w odpowiednim polu w profilu.
W poście pod spodem na dole znajdziecie informacje o tym jakie zasaady oraz normy dotyczą ów kast w społeczeństwie - czego się od nich oczekuje.
Wszystko się może zdażyć...
Wymogi dołączenia do kast przy tworzeniu KP: - Włóczęga - brak - Chłop - w historii informacja, czym zajmuje/zajmowała się rodzina pracując dla szlachcica / jeśli jesteś z kimś umówiony/a, to napisz, kto jest twoim szlacicem - Mieszczanin - brak - Szlachta rycerska - historia na min. 600 słów. Musi znaleźć się tam zajście, które sprawiło, że mianowano ów osobnika na szlachcica. Dodatkowo - herb szlachecki (również opisany lub rysunek godła). - Szlachta wysoka - historia na min. 600 słów. Dodatkowo: drzewo genealogiczne do minimum dziadków postaci. Może być rozpisane, może być obrazek. Dodatkowo - herb szlachecki (również opisany lub rysunek godła). - Arystokracja - historia na min. 800 słów. Dodatkowo: drzewo genealogiczne ukazujące koneksję z którymś Władcą. Oprócz tego herb rodu (opisany lub rysunek godła).
*Herby, opisy rodów, drzew genealogicznych itp. ogarniacie Tutaj i to w trakcie tworzenia KP - jeśli wymagane są te dane to bez posta tutaj, akcepta nie będzie!
**Natomiast by zaklepać jakiegoś Władcę lub ważną rangę do swej rodziny, wpadnijcie tutaj
Innymi słowy Ci, którzy nie mieszkają na terenach którejkolwiek z ras. Także Ci, którzy nie mają dachu nad głowem. Ci, którzy wędrują. Naturalnie wielu jest takich podróżników i całkiem nieźle zarabiających osobników, ale nie zmienia to faktu, że przypięto im taką właśnie łatkę... Łatkę tych, nad którymi nie da się zapanować.
Korzyści:
√ Wolność √ Swoboda
Wady:
χ Brak opieki χ Wzgardzeni
Przywileje:
• Nie podlegają Władcom, nie są winni im posłuszeństwo • Mogą mieszkać gdziekolwiek chcą (oprócz terenów ras), nikt nie ma pieczy nad ich majątkiem • Swobodne przemieszczanie się między terenami ras
Zagrożenia:
• Ataki ze strony stworzeń i zwierząt, czy bandytów - nic nie chroni ich w drodze lub ich domostwa o ile nie mają ochrony • Prześladowanie i negatywne podjęcie przez inne rasy - ich własna rasa jeszcze w miarę ich akceptuje
Mocne strony:
Handlarze, Myśliwi, Zielarze, Wędrowcy, Bajarze i ogólnie zajęcia, które dobrze wykonuje się wędrując (acz pamiętajcie, że te same zawody można mieć i być częścią społeczeństwa którejs z ras)
Każdy kto nie mieszka w stolicy, a nie jest np. szlachtą, która ma w posiadaniu jakieś ziemie, jest Chłopem. Naturalnie jest wiele określeń tej kasty. To ciężko pracująca grupa społeczna, która jest bardzo duża. Mają swoje domy, zakłady, warsztaty, ale ziemia, na której to stoi nie należy do nich - każdy Chłop ma swego "pana" (szlachtę / arystokrację). Płacą im za ziemie pieniędzmi lub usługami - różnie. Większość Chłopstwa zajmuje się rolą, łowieniem, zbieractwem, hodowlą itp. ale jest też wiele innych. Niektórzy bp. prowadzą gospody.
Korzyści:
√ Opieka √ Duży teren
Wady:
χ Brak swobody χ Nieistotni
Przywileje:
• Mogą mieć niekiedy duże i piękne gospodarstwa i domy, stajnie itd. • Pasuje im prawie każda praca, która nie wymaga mieszkania na stałe w mieście. Często duże rodziny, z których niektórzy wyjeżdżają do miasta - wielu Mieszczan wywodzi się z Chłopstwa • Pan danego Chłopa jest mu winien opiekę, więc ryzyko ataku na gospodarstwo jest niewielkie
Zagrożenia:
• Konieczność płacenia swemu Panu - niekiedy nawet po ciężkich zbiorach lub w trudnej sytuacji (naturalnie płacenie to kwestia umowna między graczami - Chłop gracza nie musi dosłownie płacić zarobionymi monetami) • Większość społeczeństwa nie liczy się z Chłopstwem... to pospulstwo i mogą być popychadłami. Ponadto jest ich wielu, więc nie są niezastąpieni.
Mocne strony:
Rolnicy, Hodowcy bydła/koni, Treserzy koni, Rybacy i myśliwi, karczmarze, rzemieślnicy itp.
"Ludność". Taka porządna i legitna "ludność". Każdy kto mieszka w stolicy, a nie jest szlachtą/arystokracją, jest Mieszczaninem. To proste osoby, chociaż niekiedy i wykształcone - oczywiście główne wykształcenie jakie w życiu pobierają jest związane z ich zawodem. Nie przesadza się z ich edukacją, bo ciężko panować nad inteligentną tłuszczą. W większości prowadzą sklepy i świadczą różnego rodzaju usługi na terenie miasta.
Korzyści:
√ Cywilizacja √ Dobre warunki
Wady:
χ Kontrola χ Tłok i gwar
Przywileje:
• Posiadanie sklepów, bądź wszelakich przybytków, za których utrzymanie płacą bezpośrednio do skarbu Korony, a nie szlacicom, którym zresztą nie podlegają. • Są panami swego życia bardziej niż Chłopi, gdyż podlegają bezpośrednio pod Władcę i jego urząd. • Mają dostęp do wielu wygód i nowinek oraz wynalazków, które umilają oraz ułatwiają życie
Zagrożenia:
• Wysiedlenie i utrata pracy • Nadzór urzędu, straży i nawet sąsiadów... Wszystko, co robisz może być tematem plotek. • Przymusowa służba - mogą zostać przymusowo wcieleni do wojska.
Mocne strony:
Handlarze, rzemieślnicy, karczmarze, bibliotekarze, lekarze, nauczyciele, strażnicy miejscy i wiele innych
Nie każdy szlachcic urodził się nim. Niektórym tytuł szlachecki nadano. Chociaż tytuł ten może też być nadany za zasługi, to najczęściej jest on nadawany świeżo upieczonym rycerzom, a to oznacza zasłużonych osobników. Aby być szlachtą rycerska trzeba być mianowanym przez władcę (można w KP zgłosić naturalnie), albo zostać mianowanym na fabule, albo też być potomkiem takiego właśnie szlachcica lub szlachcianki - pod warunkiem, że drugi rodzic nie jest szlachtą wysoką i wyżej (wtedy startuje się od razu od wyższej szlachty).
• Podlegają bezpośrednio Władcy • Mają swoje ziemie i swoich Chłopów • Uznanie w oczach prostego społeczeństwa z racji na swe zasługi • Mogą mieć wille, duże domostwa itd. zarówno w stolicy, jak i za miastem • Nie mają normalnej pracy.. najczęściej służą jako rycerze, albo na stanowiskach dyplomatycznych, ale niektórzy są po prostu "szlachtą".
Zagrożenia:
• "Gra" Szlachty, w którą zostają uwikłani, a co za tym idzie niebezpieczeństwo utraty pozycji, dobrego imienia i nie tylko; • Konieczność zarządzania majatkiem, domem - ciągły "wyścig"; • Konieczność założenia rodziny, najlepiej wżenienia się w szlachtę, posiadania spadkobiercy itd. • Bycie celem napadów i ataków wielu złodziei, zazdrośników itp.
Mocne strony:
Rycerstwo, Dyplomaci, Nauczyciele, Jubilerzy, Naukowcy, Zaklinacze, Szlachta itp.
Urodzeni w szlacheckich rodzinach, w których tytuł szlachecki mieli minimum rodzice i dziadkowie. Ich stanowisko wśród szlachty jest o wiele pewniejsze niż stanowisko Szlachty rycerskiej. Mogą wprawdzie nie mieć personalnych zasług, jak rycerscy, ale tutaj renomę liczy się uznaniem wśród szlachty, a także bliskością do Władcy i posiadanym majątkiem.
Korzyści:
√ Wysoka pozycja √ Duży majątek
Wady:
χ Uwikłanie w "Grę" χ Ciągła obserwacja
Przywileje:
• Podlegają bezpośrednio pod Władcę • Posiadają swe ziemie i duże, rozbudowane już majątki - mogą mieszkać zarówno w stolicy, jak i za miastem • Są szanowani przez przedstawicieli niższych kast, a jeśli nie to nie krępuje ich etyka w wymierzaniu kar za brak szacunku, nie czują się z tym tak źle jak szlachta rycerska, która sama niebawem należała do tych "niższych" • Brak nomralnej pracy - prawie nikt, kto może żyć jak panisko nie potrzebuje pracy (chyba, że jako hobby).
Zagrożenia:
• Szlachta toczy "Grę".. w wyniku gry nigdy nie wiesz kto wbije ci przysłowiowy sztylet w plecy. To ciągła walka o utrzymanie pozycji i względów; • Konieczność posiadania rodziny, najlepiej wżenienia się w arystokrację lub inne szlacheckie rody, posiadania spadkobiercy itd. • Bycie celem napadów i ataków wielu złodziei, zazdrośników itp. • Nie można nikomu ufać - każdy inny ród, a nawet niekiedy rodzina czycha na twoje miejsce i łatwo stracić dobre imię, a wtedy prosta droga do upadku i utraty tytułu Szlachty.
Mocne strony:
Szlachta... miewają naturalnie różne hobby, ale mało który szlachcic pracuje dla zarobku
Arystokracja to coś o czym każdy śni - są to bowiem rodziny ściśle związane z Władcami. Aby być Arystorkatą, trzeba mieć w rodzinie Władcę - minimum 4 pokolenia wstecz. Są wyżej od Szlachty i są mocno związani z polityką ich rasy.
Korzyści:
√ Ogromny prestiż √ Wielka swoboda
Wady:
χ Każdy krok obserwowany χ Ostrożna polityka
Przywileje:
• Wyżej od nich stoi już tylko aktualny Władca, mało kto jest więc w stanie "podskoczyć" takiej rodzinie. • Stać ich niemal na wszystko, więc mogą mieszkać czy za miastem, czy w stolicy, czy nawet na Zamku • Mało praw ich ogranicza. Na dobrą sprawę mogą zabić Chłopa i w sumie nic się z tym dalej nie stanie. Ich słowo to jedyna prawda - naturalnie nie licząc słowa Władcy
Zagrożenia:
• Najmniejsze 'pierdnięcie' z ich strony może wywołać wojnę z inną rasą, reprezentują bowiem swą rasę, więc muszą uważać na polityczne zagrywki • Szlachta nie daje im spokoju, więc muszą użerać się z "Grą", która może nie szkodzi im za bardzo, ale może wpłynąć na poziom ich uznania oraz bliskość do tronu • Członkowie arystokracji to nie jest rodzina, to rywale i wrogowie, jest tam wiele intryg, brudów i okrucieństwa. Wyścigi po dziedzica i do łask Władcy... • Bycie celem zabójców to nic nowego.
Mocne strony:
Arystokracja najczęściej piastuje polityczne stanowiska, a nawet specjalistyczne rangi nadane przez Władcę, gdyż to oni są najbliżej Władcy i to im Władca ufa najbardziej.
Arystokracja
Ostatnio zmieniony przez Raashtram dnia 16.02.19 0:10, w całości zmieniany 1 raz
W świecie Raashtram (jak i u nas), kasty społeczne zawsze miały jasno określone, co im wypada, a co nie, a także jakie reperkusje może coś wywołać. Warto, byście wiedzieli, na co się piszecie wybierając np. szlachtę lub mieszczan itp.
W zależności od rasy mogą trafić się wyjątki od reguł itp.!
Ważna Informacja Poniższe info pokazują, jak pewne sprawy postrzega ogół, świat itd. Nie oznacza to, że wasza postać MUSI tak postępować - ale liczcie się z konsekwencjami waszych czynów!
Szlachta i Arystokracja
*Rody Szlacheckie u Tytanów:
Rody Szlacheckie u Tytanów zwą się KLANAMI. Na ich czele stoi zawsze Wódz. W Klanie oprócz biologicznej rodziny są też przygarnięci/adoptowani wojowie i osobnicy, którzy łożą na klan i są jego częścią. To pozostałość zwyczajów, jakie przejęli Tytani, którzy do nie tak dawna nie byli jednym ludem, a wieloma plemionami.
- Nie przeklinają jak plebs publicznie;
wyjątki:
TYTANI Używają przekleństw tylko w mowie tytanów - nie w nadmiarze, ale mają cięty język, bardziej niż chłopi i mieszczanie. Często się awanturują, na co lud nie może sobie pozwolić.
LYKANTROPY: Nie... Mają swoje własne "przekleństwa". Typowo zwierzęce. I używają ich ile wlezie. "Niech cie pchły", "Grizzly by to" i takie tam, dość śmieszne dla osób z zewnątrz.
- Ubierają się reprezentacyjnie; Info: Podczas, gdy szlachta rycerska jeszcze w miarę często chodzi w zbroi itp. tak pozostali - a zwłaszcza kobiety - chodzą w eleganckich strojach, modnych w swym królestwie.
wyjątki:
TYTANI: Na swój sposób tak, ale najważniejszym elementem ubioru są futra i klamry z symbolem rodu.
LYKANTROPY: I tak i nie. Mają ubrania raczej łatwe do zdjęcia/założenia. Na specjalne okazje z góry się porządnie ubierają, ale na co dzień noszą prostsze często stroje. Wszak nigdy nie wiadomo kiedy będą chcieli przybrać zwierzęcy kształt i chociaż szlachta jak najrzadziej stara się to robić, to nie jest to tak, że im się zabrania lub się hamują.
- Nie zadają się z pospólstwem;
wyjątki:
TYTANI: Rody Szlacheckie są tu nazywane Klanami. A w klanie rodziną są wszyscy bez względu na pokrewieństwo - to się tyczy prostych żołdaków też. Wspólne miejsca przy ogniu i dzielenie się opowieściami przy kuflu piwa. Szlachta nie stroni od kontaktów - wręcz przeciwnie. To Szlachta jest spoiwem oraz centrum wszystkich wydarzeń towarzyskich i zacieśnianie więzi.
LYKANTROPY: Życie Lykantropów jest ciężkie i każdy musi sobie pomagać i na siebie pracować. Niższe kasty to także te, które są najbardziej wolne i najbliższe natury. Nie są za to tępione, a wręcz traktowane z szacunkiem i uznaniem. Szlachta chętnie z nimi rozmawia i uczy np. myślistwa swych dzieci od nich.
- Szlachcie nie wypada pracować; Info: Szlachta rycerska - osobnik mianowany na szlachtę rycerską za zasługi, nadal jeszcze często wykonuje zawód, jednak jego rodzina już nie. Co do pozostałej szlachty i arystokracji, to nie wypada im posiadać jakichkolwiek fizycznych/uwłaczających zawodów. Jeśli już czymś się parają, to rycerstwem, polityką itp., czyli zajmują jakieś stanowiska na dworze. Lub po prostu "są" sobie szlachtą i żyją z podatków swych podwładnych. Mogą miewać hobby, ale tylko jako zainteresowania i to nieliczne; takie, które nie gorszą.
wyjątki:
TYTANI: W rodach szlacheckich (klanach) są osoby niespokrewnione ze szlachtą, które są prostymi osobnikami, którzy dostali szansę na służbę i oddanie życia w ręce klanu - oni pracują owszem, mimo bycia już częścią rodu. Utrzymują swych mocodawców/panów. To nie jest służba ale bardziej... praca na utrzymanie rodziny.
LYKANTROPY: I tak i nie. Część rodu nie pracuje i zajmuje się polityką, ale niektórzy członkowie rodu - np. z bocznych gałęzi, zajmują się różnymi profesjami, bez względu jak brudne mogą się wydawać - np. myślistwo - to ulubione zajęcie. Zwłaszcza że lykantropy jedzą tak dużo, jak człowiek oraz zwierzę w nich.
- Nie spoufalają się ze służbą;
wyjątki:
LYKANTROPY: Służba nie jest kimś tak strasznym... chyba że są zwierzęciem bardzo różnym od rodu. Np. pies z kotem - fuj! Ale wilk z sarną już w ogóle to bluźnierstwo. Uszaci również są "gorsi" więc się nimi nie przejmuje zbytnio.
- Nie uprawiają seksu przedmałżeńskiego; Info: Kobiety miały w noc poślubną "test białego prześcieradła" by sprawdzić czy jest dziewicą, narzucony przez rodzinę męża. Z kolei rodzina panny młodej niekiedy chciała, by w trakcie konsumpcji małżeństwa w noc poślubną, w pomieszczeniu znajdował się "świadek".
wyjątki:
TYTANI: Wśród wiecznych śniegów nie ma wielu rozrywek. Picie, gadanie i seks to jedne z niewielu rzeczy umilających czas spędzony tutaj. Dlatego nikt się tu nie bawi w cnotki itd. Kobieta, która jest dziewicą w dzień ślubu jest uznawana za dziwną i pewnie jakąś "trędowatą" skoro nikt jej jeszcze nie posunął. Wyjątkami są Kapłani/Kapłanki.
DEMONY: Nie ma testu białego prześcieradła, ale kobieta, która oddała się innemu mężczyźnie, niż swemu mężowi i ten nie był tego świadom przed ślubem, może dostać poważne baty i inne kary cielesne wedle uznania męża.
LYKANTROPY: To zależy od tego, jakim są zwierzęciem. Nie ma z tym reperkusji, ale wszystko zależy od ustaleń rodziny.
- Głowa rodu ma absolutną władzę nad członkami rodu, są mu/jej winni posłuszeństwo i szacunek;
wyjątki:
LYKANTROPY: Tak jest w KAŻDEJ rodzinie - nie tylko u Szlachty. I najczęściej jest to SAMIEC.
- Małżonków wybierają rodzice, ew. głowa rodu; Info: Ślub brano w wieku 20–25 lat (kobiety) i 25–29 lat (mężczyźni). Małżeństwo określano jako głęboką przyjaźń, choć małżonkowie często nie znali się przed zawarciem związku małżeńskiego, gdyż decydujący był majątek, nie zaś wzajemne uczucie.
wyjątki:
TYTANI: Też, ale najczęściej małżeństwa arystokracji i szlachty paruje sam Władca i to nie zawsze ze szlachtą - najczęściej na mężów wybiera najzacniejszych i zasłużonych wojów - i tak samo z kobietami. W ten sposób wzmacnia się linię rodu silnymi osobnikami i okazuje wdzięczność wojakom.
DEMONY: Związki zawiera się najczęściej w momencie dorosłości, ale same zaręczyny często ustanawia się, gdy młodzi są jeszcze... dziećmi.
LYKANTROPY: Jest dużo inaczej. Niektórzy dobierają się w parę tylko na spłodzenie potomków, potem rozchodzą. Inni z kolei łączą się w pary na całe życie - z czy bez aprobaty rodziców (acz tą warto uzyskać jednak, by mieć gdzie mieszkać). Niektórzy żyją w związku, ale są poproszeni o spłodzenie potomka innej osobie/urodzenie potomka innej osobie <- chodzi tu o zachowanie czystości niektórych gatunków itd. by za X lat nie były same bestie i pozostały jakieś zwierzary.
WAMPIRY: Ślub bierze się około 20 lat. Mekhety w wieku 25-27 lat. Kiedy kobieta kończy 200 lat i jest niezamężna, wyklucza się ją często z towarzystwa (u daev ma to miejsce gdy kończą 150). Mężczyźni podobnie ale w wieku 300 lat (daevy w wieku 250 lat).
- Związki "kazirodcze" dla zachowania czystości krwi rodu etc. z kuzynostwem, wujostwem itp. jedynie ustalone przez rodziców/głowę rodu - nie przez samych młodych;
wyjątki:
TYTANI: Fu! Wypluć te słowa! Rodzina to świętość! Nie wolno jej brukać i plugawić związkami między rodzeństwem! O wadach genetycznych nie wspominając! Nie! Absolutny zakaz pod groźną surowej kary!
DEMONY: Kazirodztwo jest nie do przyjęcia, tak samo, jak wszelkie inne "abominacje", jak np. homoseksualizm. Kochankowie na boku i małe szaleństwa po cichu się trafiają, ale głośne obnoszenie się z takimi inklinacjami, jak powyższe prowadzi do poważnych konsekwencji i jest "towarzyskim samobójstwem", bo zostaje się wykluczonym z życia szlachty.
LYKANTROPY: NIE! To prowadzi do poważnych wad genetycznych u zwierząt. Kazirodcze związki są traktowane wrogo, z pogardą i nie są tolerowane wśród lykantropów.
WAMPIRY: Unika się często łączenia rodów ventrue i daev. Wampiry żyją tak długo, że z nudów i ów wieku trafiają się związki kazirodcze (rodzeństwo, matka z synem, ojciec z córką itd.). Bigamia, poligamia, zdrady, zmiany partnerów itd. Norma.
- Głowa rodu/rodzice mieli tak absolutną władzę nad rodziną/potomstwem, iż mieli prawo wygnać ich z miasta, wydziedziczyć, czy nawet zasądzić karę typu zamknięcie w dybach, baty itp.
wyjątki:
LYKANTROPY: Mają też prawo zabić swe dziecko jeśli jest słabe/chore/ułomne.
- Dzieci robiło się często - bo często umierały; Info: Sytuacje śmierci dzieci lub poronienia były częste ze względu na - mimo wszystko - kiepskie warunki lub zagrożenia panujące w owym świecie. Dziewczynki i chłopców wychowywano oddzielnie – w towarzystwie kobiet do szóstego roku życia, następnie chłopców uczyli mężczyźni, po czym wysyłano ich do szkół, by w przyszłości zajęli ważne role na dworze Władcy lub kształcili się na rycerza, dziewczynki zaś były uczone czytania i pisania oraz zajęć gospodarskich.
wyjątki:
TYTANI: To jest z jednej strony prawdziwe ale z drugiej też nie. Nie robi się tu dzieci byle jak bez pomyślunku. Poczęcie dziecka (a więc i stosunek bez zabezpieczenia się kobiety miksturą) to zawsze bardzo ważna i przemyślana decyzja. Trzeba wziąć pod uwagę, że dziecko powinno być zdrowe - więc i oboje rodzice powinni świecić przykładem i być okazami zdrowia. Ponadto najlepiej aby narodziny wypadły nie w okresie wielkich mrozów. O jedzenie zawsze nieco ciężej, więc wykarmienie dziecka, które będzie słabe lub upośledzone wypada z gry - jeśli już takie dziecko się urodzi, zostaje najczęściej porzucone lub zabite ku chwale Tytanom, aby nie doprowadziło do ich słabości. Tacy rodzice albo najczęściej więcej nie próbują, albo ewentualnie jeszcze raz. Jeśli widzą, że ich dzieci nie są silne, uznani są za pokaranych przez bogów i jedynymi "dziećmi" jakie mogą przyjąć są cudze dzieci - biorą wtedy dzieci od mieszczan/chłopów i wychowują na własne... To nie tak, że odbierają dzieci siłą - rodzice sami je chętnie oddają. Mniej gąb do wykarmienia no i dziecko będzie w klanie!
DEMONY: Dzieci stara się robić porządnie i z konkretnym zamiarem oraz planem, "co z nimi zrobić". Demony nie pałają miłością do rodzinnego życia na tyle, by marzyć o ciepłym domku pełnym dziatek, chociaż bywają wyjątki.
LYKANTROPY: To fakt. Lykantropy żyją mniej więcej tak jak ludzie, a także łatwo umierają - mają więcej chorób i problemów z racji na zwierzęcą naturę. Dlatego dzieci robią często i dużo, zwłaszcza że ich dzieci szybko dorastają. Istotnym jest przygarnianie dzieci-sierot.
WAMPIRY: Panuje obowiązek adopcji mekhetów. Ich narodziny są specyficzne i królestwo - zwłaszcza szlachta - ma obowiązek adopcji i odchowania mekhetów. Jest to WYJĄTEK bo normalnie Wampiry NIGDY nie wychowują cudzych dzieci - spokrewnione z nimi, to jeszcze w miarę... Ale o ile nie zagrażają pozycji ich lub ich rodzin!
- Rody miedzy sobą najczęściej się kłóciły i oskarżały o byle g***. Plotki im szkodziły; Info: Dlatego plotki negatywne na temat jakiegoś rodu i jego członków były ujmą dla rodziny i powodem by inne rody mogły ich gnębić (ofiary plotek miast pocieszać - karano surowo).
wyjątki:
LYKANTROPY: Tylko rody, których "zwierzę przewodnie" bardzo się różni się kłócą, reszta trzyma sztamę. Np. wilki, psy, szakale będą dla siebie ok, ale dla kotów lub roślinożerców już nie.
- Szlachta jest jednocześnie wizytówką Królestwa; Info: Jeśli krzywdzi wizerunek, bruka go, Władca często pozbawia takiego rodu przywilejów i tytułu szlacheckiego, a niekiedy nawet zsyła na wygnanie lub więzienie i inne kary;
wyjątki:
LYKANTROPY: To GŁÓWNIE dzięki Szlachcie Lykantropy w ogóle mają jakiekolwiek królestwo, a nie są uznawane za zwierzęta. To oni trzymają ich jakoś w cywilizowanym świecie.
- Więzy rodzinne ponad wszystko, a także dobre koneksje; Info: Szlachta zależna była od koneksji jakie mieli - im lepsze i więcej, tym wyżej mogli zajść, ale również istotne dla nich są więzy rodzinne.
wyjątki:
DEMONY: Koneksje i udziały ponad wszystko. Władza ponad wszystko. Jednak rodzina? Nieistotna. Kiedyś rodzeństwo potrafiło się nawet mordować o wysokie stanowisko w rodzinie itp.
LYKANTROPY: Więzy rodzinne ponad wszystko, a także dobre koneksje;
- Plotkująca szlachta to plotkujące całe miasto; Info: Gdy plotkuje szlachta, plotkuje też służba, jak plotkuje służba, to i ich znajomi, przekupy na targu, a za moment nawet wędrowni handlarze itp. w innych miastach.
wyjątki:
- Niezamężnej kobiecie na wydaniu najczęściej towarzyszy przyzwoitka; Info: Młode kobiety, które nie mają męża, lub te, które są na wydaniu itp. mają wyznaczoną przez rodzinę przyzwoitkę, która pilnuje aby dama nie spoufalała się z mężczyznami i by nie doszło do związków czy stosunków, o których rodzina by się nie dowiedziała. Potem zdawała relacje "górze".
wyjątki:
TYTANI: Słowo "przyzwoitka" nie istnieje w słowniku Tytanów. Lepiej by ta "przyzwoitka" narąbała drwa lub coś upolowała czy uprała, niż włóczyła się za córą wodza klanu.
DEMONY: Nie ma przyzwoitek, bo większość kobiet jest świadoma potwornych kar i tortur, jakie je czekają, jeśli "oddadzą swe ciało" bez zgody rodziny.
LYKANTROPY: Nie ma przyzwoitek, ale często młodej dziewczynie towarzyszy rodzeństwo lub służka, by upewnić się, że ta nie zaciąży z nieodpowiednim osobnikiem lub nie zostanie wykorzystana.
- Głowa rodu musi świecić przykładem rodem z powyższych punktów.
Mieszczanie
*Mieszczanie u Tytanów:
Mieszczanie z reguły są tak wszystkim zajęci, że nie mają czasu ani na burdy, ani na szpanowanie i wywyższanie się. To domena Szlachty.
- Zawód to ich źródło utrzymania;
wyjątki:
LYKANTROPY: Oraz źródło wyżywienia/utrzymania miasta i powód do dumy.
- Ubiór odezwierciedla ich kastę; Info: o ile zawód nie wymaga tego, mieszczanie raczej nie chodzą w zbroi i nie noszą nie wiadomo jakiej broni. W mieście tym bardziej - Straż patrzyłaby podejrzliwie na takiego zielarza z wielkim mieczem, czy coś.
wyjątki:
LYKANTROPY: Zupełnie nie. Mogą wyglądać jak włóczędzy - bo często zmieniają się w zwierzę, wiec muszą mieć ze sobą coś co łatwo zarzucić/zrzucić i przenieść. Np. tuniki itp. Acz niekiedy chodzą ubrani jak na mieszczan przystało.
- Małżeństwa niekoniecznie z miłości; Info: Często w małżeństwach chodziło o posag, o łączenie majątku, poszerzanie zakresu wpływów swej działalności itp. Niekoniecznie chodziło o miłość, ale o wiele częściej się trafiała Mieszczanom niż Szlachcie.
wyjątki:
TYTANI: Wśród Mieszczan małżeństwo często jest z miłości, ale niekoniecznie takiej od serdusia, ale bardziej z szacunku dla drugiej istoty i zauważenia korzyści. Np. silny mąż, który narąbie drewna. Zaradna kobieta, która oprawi zwierzynę.
DEMONY: Prawie nigdy nie ma małżeństw z miłości... albo inaczej - małżeństwa to konieczność, której warto uniknąć.
LYKANTROPY: Łączą się w pary głównie ze względu na instynkty. Samica, która da zdrowe potomstwo, samiec, który zapewni wyżywienie - to silnie pcha pary ku sobie. Nawet jeśli "kocham i wzdycham" do kogoś innego, to jeśli w kimś za kim nawet nie przepadam poczuję właśnie że np. zapewni mi bezpieczeństwo i jedzenie... to lecę dać mu potomstwo i pa pa mój Romeo - oczywiście po zaspokojeniu instynktu wraca się do swego ukochanego najczęściej.
- Czystość i schludność; Info: Mieszczan charakteryzuje to, że chodzą zawsze zadbani i czyści. Nie czuć ich stajnią, mają ładne fryzury, a nie zwykły kocyk lub warkoczyki po bokach.
wyjątki:
TYTANI: Gdyby kąpali się non stop w takim ziąbie to by ciągle byli chorzy. Tutaj odorek spoconego ciała nie obrzydza nikogo.
LYKANTROPY: Nikt nie ma na to czasu... może nie są świntuchami ale po prostu nie uprawiają aż takich pielęgnacji i zabiegów czystości jak większość ras.
- Bycie obiektem plotek w mieście jest złe; Info: Wystarczy jedna głupia plotka i jesteś wytykana/y przez całe miasto. A od tego niedaleko już do prześladowań i przemocy.
wyjątki:
- Inność jest zła; Info: Miej swoje zdanie inne od ogółu, albo rewolucyjne, a potraktuje się ciebie jak chwast, który należy się wyrwać.
wyjątki:
- Chłopi nie są gorsi ale śmierdzą; Info: To nie tak, że chłopi są gorsi, ale mieszczuchy często uważają ich za nieokrzesanych, brudnych lub mniej inteligentnych i choć nie zawsze jest to prawdą, to tak często się myśli.
wyjątki:
TYTANI: To brzmi ciut inaczej "Chłopi nie są gorsi ale mają ciężki żywot". Mieszczanie zawsze ugoszczą i postarają się ogrzać, nakarmić chłopa z szacunku dla jego pracy i życia.
DEMONY: Chłopi są brudni i gorsi, bo żyją w gorszych warunkach.
LYKANTROPY: Nie! To że śmierdzą to cudowne, bo śmierdzą wolnością, lasem i życiem. Są czaderscy i która kobitka nie chciałaby mieć za faceta takiego "ranczera"?
WAMPIRY: Chłopi są gorsi I śmierdzą. Tak jak Włóczędzy.
- Ze Szlachtą lepiej nie mieć na pieńku; Info: Może i szlachta to nie twoi panowie, ale jako mieszczanin wolisz być z nimi w pozytywnych relacjach - może będą kupować u ciebie lub sponsorować twoje badania itp.?
wyjątki:
TYTANI: Tutaj, jak Klanom nadepniesz na odcisk... możesz przypłacić to życiem.
- Pisanie i czytanie częściej niż u Chłopstwa; Info: Nie każdy zawód, ale duża większość społeczeństwa potrafi albo pisać albo czytać - w niewielkim zakresie. Głównie jest to jednak przywilej konkretnych zawodów.
wyjątki:
TYTANI: Mało kto to potrzebuje.
LYKANTROPY: Tak samo mało potrzebne jak Chłopom, chyba że zawód wymaga.
- Mieszczanie utrzymują między sobą bliskie relacje; Info: Często się mijają i spotykają na targu, odwiedzają swoje sklepy czy zakłady i mają ze sobą dużo do czynienia. Nic dziwnego, że prawie każdy w pewnych rejonach się zna itp. Jest sporo plotkowania, ale i większość stara się trzymać zgodę z sąsiadami i znajomymi.
wyjątki:
DEMONY: Mieszczanie pilnują się nawzajem - patrzą sobie na ręce, bywają uprzejmi, plotkują, ale nie licz na sąsiedzką uprzejmość, a gdy przychodzi co do czego, sąsiad doniesie na ciebie jako pierwszy.
LYKANTROPY: W niewielkich dzielnicach, na uliczkach itp. tworzą się mini wspólnoty, ale oprócz tego nie ma aż takiej zażyłości. Nieufność zwierzęca pozostaje.
- Mieszczanie mogą pozwolić sobie na randkowanie, ale bez przesady; Info: To nie tak, że kobieta musi być dziewicą w trakcie małżeństwa. Ale zbyt puszczalskie kobiety - i mężczyźni - nie są mile widzianą partią!
wyjątki:
TYTANI: Raczej nie ma na to czasu. Chyba, że wspólna praca to randka. Ewentualne spotykanie się przy ogniskach na ogrzanie się, albo przy kuflu na opowieściach to randka taka jakby.
LYKANTROPY: Urodzenie dzieci to poważna sprawa, więc w tej kwestii bardzo uważają... zwłaszcza na mężczyzn, którzy mają tendencje do poddawania się instynktowi by zapłodnić samicę i naznaczyć ją jako swoją (gryzienie w kark itp.)
WAMPIRY: Wampiry żyją tak długo, że z nudów i ów wieku trafiają się związki kazirodcze (rodzeństwo, matka z synem, ojciec z córką itd.). Bigamia, poligamia, zdrady, zmiany partnerów itd. Norma.
Chłopi
*Chłopi u Tytanów:
Są niemal jak Włóczędzy. Nie mają stałego domu - prowadzą koczowniczy tryb życia, gdyż muszą przemieszczać się za zwierzyną lub w zależności od pogody i dostępu do surowców etc. Zajmują się łowiectwem, uprawą roli, dostarczaniem surowców - podstawy bez których stolica by nie przetrwała. Mają ciężki żywot i są najtwardszymi ze wszystkich Tytanów.
WAŻNE! Koczownicze grupy należą do różnych Klanów - nawet gdy podróżują razem, to w jednym namiotowisku mogą być grupy spod dwóch czy trzech różnych Klanów!
- Do Szlachty i Arystokracji odzywają się głównie, gdy ich ziemie się walą, palą itp. Info: Chłopi nie utrzymują kontaktów i relacji towarzyskich ze szlachtą i arystokracją, chyba że przedstawiciel rodziny etc. który ma sprawę do rodu, pod którego zarządzaniem się znajduje, uda się na oficjalną audiencję.
wyjątki:
TYTANI: Szlachta chętniej rozmawia ze swymi chłopami, zaprasza na napitek itd. gdy ci są w mieście z towarami, aniżeli rozmawia z Mieszczanami. A i chłopi korzystają z okazji - opowiadają, co ich spotkało i zachwalają imię swego Klanu opisując swe męstwo.
LYKANTROPY: Odzywają, gdy akurat są w stolicy i chcą zagadać. Oczywiście do zwierzarów mocno innego gatunku raczej nie zagadają.
- Chłopstwo jest wielce wdzięczne Szlachcie, iż może dla nich pracować; Info: Mają, gdzie mieszkać, co jeść, mają zapewnioną protekcję itd. I nawet jeśli pan ich ziemi, jest ostatnim ch**em to i tak i tak wdzięczność okazują.
wyjątki:
TYTANI: Chłopstwo jest wdzięczne, że podlega pod zacny Klan, ale to Szlachta poniekąd jest wdzięczna, że pracują ciężko dla nich i królestwa.
LYKANTROPY: Są wdzięczni ale za to, że poświęcają dla nich swą wolność by Lykantropy mieli swoje królestwo, ziemie i nikt im nie odebrał wolności.
- Brak niemal jakiejkolwiek edukacji; Info: Dzieci przyuczały się "fachu" rodzinnego od rodziców/krewnych wzrastając w gospodarstwie. To mogła być uprawa roli, hodowla koni, prowadzenie gospody etc. A już na pewno nikt nie uczył ich czytać i pisać - bo wykształcony chłop to jest coś, co nie istnieje.
wyjątki:
TYTANI: CAŁKOWITY BRAK edukacji. Do trzymania łuku lub siekiery edukacja niepotrzebna.
LYKANTROPY: Całkowity brak.
- Wielka bogobojność, ale praktykowana przy małych ołtarzykach; Info: Przecież chłopi nie będą na modły zapitalać do miasta, plus i tak mało kto ich tam chce, a już na pewno nie szlachta. Więc mają sobie małe ołtarzyki, kapliczki itp. przy których się modlą.
wyjątki:
LYKANTROPY: Bardzo mała bogobojnosć - większa naturobojność...
- Ciepli i otwarci dla swoich, ale podejrzliwi w stosunku do obcych; Info: Chłopi, żyją na niewielkich wioskach lub skupiskach gospodarstw, więc dbają o swoją niewielką wspólnotę. Każdy obcy jest dla nich zagrożeniem. Wyjątkiem są chłopi, których interes polega na kontaktach z obcymi.
wyjątki:
TYTANI: Obcy spotkany przez koczowników to gość! Trzeba go ogrzać i nakarmić, nawet jeśli chłopi sami nie mają wiele!
DEMONY: Ani ciepli, ani otwarci. Są podejrzliwi nawet w stosunku do osób, które znają. Wprawdzie w niewielkich społecznościach, które tworzą, bywają względem siebie życzliwi i okazują nieco zaufania to jednak powiedzenie pozostaje "nie ufaj sąsiadowi swemu, on trupa raz niósł na ramieniu, zrażaj się jego wadami, on trupa ma pod schodami".
WAMPIRY: Wyjątkami są mekhety - przygarną zawsze mekheta w potrzebie.
- Nie stroją się nie wiadomo jak i ile; Info: To nie tak, że są brudasami, czy nie znają mody. Ale w ich życiu i pracy jest wiele brudu i niewygodnych czynności. Muszą mieć więc ubiór praktyczny i niekiedy się pobrudzą.
wyjątki:
TYTANI: Muszą ubierać się ciepło i wygodnie do pracy, nie myją się też zbyt często.
DEMONY: Chętnie ubierają się w sposób zadbany i schludny, a do tego dbają w miarę o czystość.
LYKANTROPY: Noszą głównie jakąś tunikę, inną szmatę, albo zapitalają na golasa co chwilę - w końcu nakaz ubioru jest tylko w stolicy.
Włóczędzy
*Włóczędzy u Tytanów:
Traktowani są jako źródło ciekawych opowieści i historii o odwadze i męstwie. Zapraszani są do wspólnego stołu, goszczeni nawet przez Szlachtę. Ale tylko jeśli są to Włóczędzy innej rasy niż Tytani!
Włóczędzy Tytanów traktowani są jak zdrajcy/wygnańcy i niezbyt przychylnie się na nich patrzy, bo opuścili wspólnotę i swych braci i siostry.
*Włóczędzy u Lykantropów:
Kasta Włóczęgów często tyczy się lykantropów wyznających "naturalny styl życia". Oni wyrzekają się cywilizacji i chociaż często mieszkają i podlegają pod królestwo to po prostu nie są typowymi mieszkańcami i są bardziej zwierzęcy. Królestwo się ich nie wyrzeka i otacza taką samą opieką, a owe zbiorowiska - watahy, klany itp. wciąż są w pewien sposób oddane - wszak Lykantropy trzymają się razem.
- To albo osoby bez domu i stolicy, albo osoby, których zawód polega na wędrówce. Niekiedy są to też osoby, które podlegają pod jakiegoś Władcę, mieszkają na terenach królestwa, ale żyją na marginesie lub dużo podróżują;
- Inni nie spoglądają na nich nazbyt przychylnie;
wyjątki:
LYKANTROPY: Włóczęga to ktoś z kim Lykantrop podzieli się strawą i miejscem przy kominku. To osoby wolne ich zdaniem i ciężko na siebie pracujące, więc im pomagają.
- W sumie to niewiele norm itp. ich obchodzi. Nawet jak nie wypada im czegoś robić, czy z kimś gadać, to i tak są na nizinach społecznych, więc cóż...
Forum Raashtram nazwę ma ku czci Flamberga, jest jednak autorskim dziełem twórców forum. Zawartość Raashtram należy do twórców i graczy, z kolei większość grafik, kodów itp. nie jest naszego autorstwa.