Raashtram PBF
Domy Q163nkp
Raashtram PBF
Domy Q163nkp
Witaj mój Panie
Jeśli tylko zapragniesz, świat Raashtram stoi przed Tobą otworem. Może zechcesz zostać mym Władcą? Nie obawiaj się, jeśli władza to nie to czego szukasz, to możesz przewodzić szlacheckiej rodzinie, prowadzić lokalny biznes, albo może... poszukasz miłości? Jeśli to za mało to mój brat próbuje imponować kobietom swymi wyczynami i przygodami, więc możesz jego wysłuchać.
Och... wybacz o Pani
Twa uroda onieśmiela nawet tak dzielnego rycerza, jak ja. Chcesz posłuchać o mych wyczynach? A może sama poszukujesz przygody? Moja siostra opowiada o spokojnym życiu poświęconym rodzinie i pracy, ale dla mnie życie to przygody! Odkrywanie nowych stworzeń, badanie każdego zakamarka Raashtram i świata poza nim! Walka z piratami, potworami i innymi stworami, które zagrażają tym ziemiom! Nie zwlekajmy dłużej, znalazłem już idealne miejsce na naszą wspólną przygodę.
 

Share

Domy

Alruna Schalledel
Alruna SchalledelMityczna
Liczba postów : 68
PisanieTemat: Domy  Domy Empty09.03.19 17:39

Domy
czyli: jak kto mieszka i jakich fajerwerków w jego chacie się nie znajdzie


Poniższe informacje opisują realia świata i w jaki sposób wszystko funkcjonuje - nie opisują mechaniki. To informacje potrzebne tylko, jeśli ktoś chce lepiej poczuć klimat.

   Masz już postać i generalnie odhaczone wszystkie obligatoryjne punkty? Doskonale. Czas jednak pomyśleć o tym, gdzie (a raczej: jak) ją umiejscowić w świecie. Zapewne nie pozostaje ona bezdomna (no, chyba że Twoja postać faktycznie jest typowym włóczykijem, wędrowcem, którego domem jest cały świat) i ma swój kąt, do którego zawsze może wrócić, składować graty, spotkać się z rodziną (tak, tak, w Raashtram zazwyczaj nie ma wyfruwania z rodzinnego gniazdka przy pierwszej lepszej okazji oraz zakładania własnego - kilka pokoleń w jednym miejscu to norma) i tak dalej, i tak dalej.
   Dlatego też warto odwiedzić [You must be registered and logged in to see this link.] oraz poprosić o założenie osobnego podforum w miejscu właściwym dla danej rasy.
   Zrobione?
   To teraz trzeba przemyśleć, jak to wszystko wygląda i pozakładać odpowiednie tematy dla danych miejsc (np. sypialnia, pracownia, ogród) wraz z opisami (może być werbalny, nic nie stoi na przeszkodzie, by funkcję opisu pełniła wyłącznie grafika. Tak, można też połączyć obie formy), po których macie zamiar się poruszać wraz z Waszymi gośćmi (nie, brak tematu określającego dane pomieszczenie nie oznacza, iż ono nie istnieje - po prostu najwyraźniej nie zostało dopuszczone przez Ciebie do użytkowania).
   Żeby to jednak zrobić, warto wiedzieć, jakie różne klasy mają możliwości (bo przecież mi nie powiecie, że zwykły chłop ogarniający rolę postawi sobie pałac godny samego Władcy) oraz jak zazwyczaj w środku wszystko wygląda.

   Techniczna uwaga: cała szlachta w zasadzie cechuje się podobnym wystrojem wnętrz. Wyróżnikiem jest przede wszystkim stopień przepychu i wielkość przestrzeni; rośnie wprost proporcjonalnie do pozycji&kasty i bogactwa.


Spis Treści:

    Włóczędzy / Wędrowcy / Vagabonds

  • Ich domem jest cały świat LUB prowadzą koczowniczy tryb życia na terenie rasy/neutralnym;

  • Dobytek noszą ze sobą LUB trzymają w jakimś domku (warunek: jeśli ten dom jest ich własnością, nie może znajdować się na terenach przynależnych do jakiejś rasy -> wiąże się to z podległością pod szlachtę/Władcę)/pokoju w karczmie gdzieś (tu dobrze jest sypnąć monetami, jeśli nie chce się odkryć, iż wszystko... wyparowało);
    • Wyjątek: włóczęga może mieć dom na terenie rasy, gdy uznaje Władcę jako swojego, ale ze względu na profesję czy koczowniczy styl życia bardzo rzadko w nim przebywają

  • Jeśli nocują w terenie, to pod gołym niebem bądź namiotem, jeśli takowy posiadają;

  • Mogą oczywiście wpraszać się do domów innych postaci i tam pomieszkiwać (gorzej, jeśli są tam niemile widziani... Posiadanie maści na ból zadka po wykopaniu bardziej niż wskazane).




    Chłopi / Pospólstwo / Rolnicy / Włościanie

  • Parterowe chaty z drewna, czasem niektóre mają coś a'la stryszek (na część izby), gdzie można się dostać po drabinie - miejsce na składowanie zapasów, narzędzi, położenie gościa (albo siebie, jeśli odstępuje mu się własne posłanie)

  • biedota
    • jednoizbowe chaty + ewentualnie dodatkowe pomieszczenie na zapasy&narzędzia

    • zamiast podłogi - klepisko, z wyodrębnionym miejscem na palenisko

    • zwierzęta gospodarskie bez własnego "lokum" - śpią w izbie razem z gospodarzami

    • mocno podstawowe wyposażenie - kąt do spania, ława do siedzenia

    • często brak okien - we wnętrzu panuje półmrok, źródłem światła są ewentualnie prześwity w strzesze/szpary w ścianach; chłodną porą - ognisko. Ostatecznie kaganki ze zwierzęcym tłuszczem, ale są lepsze zastosowania dla niego niż marnowanie na oświetlenie w sytuacji, gdy przeżycie jest trudne

  • zdecydowana większość rzeczy wykonana z drewna (budynki, meble), kamienie można uświadczyć u bogatszych/tam, gdzie są potrzebne (pracownie, np. palenisko kowala bądź palenisko wewnątrz domu - nie kominek!). Naczynia również z drewna bądź gliny;

  • dość proste, skromne wzornictwo (w kontekście ozdób), o ile w ogóle jakieś występuje;

  • pracownie na zewnątrz domostwa, umieszczone czasem jedynie pod wiatą;

  • rzeczy chowane raczej w drewnianej skrzyni niż szafach; ubrania mogą być wieszane na haku wbitym w słup podporowy, belki pod sufitem wykorzystywane również jako półki;


    Mieszczanie / Miastowi / Ludność cywilna

  • Piętrowe, rzadziej dwupiętrowe domy (ew. piętrowy dom + stryszek) wraz z piwnicą lub wynajem mieszkania w kamienicy; ciasna zabudowa miasta - sąsiad mieszka dosłownie za ścianą i przy wystarczającej sprawności (oraz otwartym oknie) można wpaść do niego w odwiedziny bez konieczności wychodzenia przez frontowe drzwi;

  • Rzemieślnicze pracownie/sklepy umiejscowione na parterze, czyli niejako "wpisane" w dom - rzadko się zdarza, by warsztat stanowił odrębną całość. Wyjątkiem mogą być np. magazyny w przypadku prowadzenia kupieckich kantorów;

  • zdecydowanie więcej kamienia (ściany!), stąd też można się natknąć już na solidne kominki, niemniej w użyciu wciąż mogą pozostać klasyczne paleniska (z kotłem na trój- czy tam nawet czwórnogu);

  • w kuchni może znajdować się... kuchnia. W sensie - rozpalamy ładny ogień w piecu i płyta się pięknie grzeje;

  • Dostęp do technologii i ułatwień zależny głównie od kierunku obranego przez Władcę;

  • Zamożniejsi mogą mieć niewielkie ogródki (ze studnią w komplecie, aczkolwiek nie zawsze - natury nie oszukasz. Jak woda nie chce tam być to jej nie ma i tyle);

  • plecione, wzorzyste dywaniki;

  • więcej mebli - szafy, szafki, komody etc. ;

  • schody najczęściej bez poręczy, stanowiącej również zabezpieczenie przed upadkiem;

  • lampy: najczęściej ze świecą (wosk), acz zamożniejsi i w kraju, w którym jest przyzwoity dostęp do kryształów oraz ci pracujący z nimi, mogą mieć właśnie "magiczną lampę", do tego standardowe świeczniki ustawiane na meblach;


    Szlachta rycerska / Szlachta niska / Szlachta nadana

  • Dysponują ziemią; mogą mieć duże domy, wille w mieście bądź poza nim;

  • zwierzęce skóry w roli dywaników;

  • "święte obrazki" na ścianach - tj. wizerunki przedstawiające bóstwa;

  • możliwość wzięcia kąpieli z prawdziwego zdarzenia - nie ma to jak WIELKA balia lub nawet wanna. Tyle że napełniana i opróżniana ręcznie;

  • duże, wygodne łoża;

  • oświetlenie: stojaki ze świecznikami (tak jak stojak na ubrania, tyle że zamiast haczyków na płaszcze mamy miejsca na świeczki), dalej: patrz mieszczanie;


    Szlachta wysoka / Szlachta urodzona / Szlachta właściwa

  • Dysponują ziemią oraz z reguły rozbudowanym majątkiem; mogą mieszkać w mieście bądź poza nim;

  • łoża z baldachimem;

  • co bardziej religijni mogą mieć własne, prywatne kapliczki wewnątrz posiadłości;

  • ściany pokryte roślinnymi motywami bądź scenami opowiadającymi historie, przeważnie dotyczące danego rodu;

  • gobeliny i arrasy;

  • obrazy, broń, trofea na ścianach;

  • łoża z baldachimem;

  • posągi;


    Arystokracja / Royalsi / Dzieci Bogów

  • Największe ziemie oraz rezydencje - zamki, pałace, obszerne ogrody etc.;

  • witrażowe okna;

  • często przewijają się rodowe symbole (wymalowane na ścianach, wzór na materiałach etc.);

  • galeria portretów przodków;

  • ich posiadłości to właściwie odrębne osady - prócz "panów na włościach" mieszka tam cała służba, mająca swoje wyodrębnione pomieszczenia, jak również i rzemieślnicy, potrzebujący pracowni. A tych na pokojach się przecież nie urządzi;

  • odrębne pomieszczenia na zbrojownie, biblioteki etc. - w końcu "domek" wielki, to trzeba jakoś te wszystkie pomieszczenia zagospodarować. A ile można mieć pokoi dla gości? No właśnie;


    Dodatek: Władcy

  • biją na głowę Arystokrację, jeśli chodzi o przepych i dostępną przestrzeń (no, chyba że ktoś tu jest leniwy i wybitnie mu się nie chce dbać o stan "domku". Tfu, zamku - bowiem właśnie mieszkają w zamkach);

  • sala tronowa to podstawa. Tron - "podstawowa podstawa", musi być WIELKA - jej rolą jest nie tylko pomieszczenie wszystkich interesantów wraz z dworem jednocześnie, ale też i ukazanie potęgi Władcy;



    Dodatek: karczmy

  • wystrój zależny od miejsca i klienteli; nie znajdzie się wyszukanych draperii w zwykłej karczmie na głębokiej wsi, gdzie jedyne "łóżko" do wynajęcia to co najwyżej wypchany siennik. O ile nie po prostu kupa siana w stajni;

  • ławy mogą być ustawione w czworobok - wtedy w środku jest miejsce dla grajków/tancerzy;

  • w bardziej luksusowych przybytkach znajdziemy mniejsze stoliki plus parę długich ław;

  • grajkowie mogą [acz nie muszą] mieć podest dla siebie;

  • niektóre przybytki nie zamykają się w czterech ścianach, tj. "karczmę" stanowi "otwarty namiot" - materiałowy dach chroni przed słońcem i nakapaniem na łeb, a posiłek jest tak czy siak spożywany na świeżym powietrzu;

  • oświetlenie: świece na stołach, wiszące kaganki, "żyrandole", tj. wiszące obręcze z umocowanymi na nich świecami - może lepiej pod nimi nie siedzieć, bo jeszcze wosk na łeb nakapie;

  • ognicho z rożnem może się znajdować w dostępnej dla gości sali;

  • tarcze, obrazki na ścianach; w bardziej luksusowych przybytkach - draperie;

  • niektóre karczmy mają boczne "alkowy", wnęki - często przeznaczone dla znaczniejszych gości;



[You must be registered and logged in to see this image.]

Domy

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry
Strona 1 z 1

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Raashtram PBF :: Organizacja :: Spisy i księgi :: Świat-

Forum Raashtram nazwę ma ku czci Flamberga,
jest jednak autorskim dziełem twórców forum.
Zawartość Raashtram należy do twórców i graczy,
z kolei większość grafik, kodów itp. nie jest naszego autorstwa.